Hoge kunstmestprijs zorgt voor alternatief op FarmTrade

De kunstmestprijzen rijzen de pan uit. Vooral de prijs van stikstofhoudende en kalihoudende kunstmest zijn fors gestegen. En dat merken ze ook bij H. van Oosten Intermediair en Logisitiek B.V. Zij bieden daarvoor een alternatief op FarmTrade gericht op de teler; bewerkte dierlijke mest met hoge gehaltes. 

hoge-kunstmestprijs-zorgt-voor-alternatief-op-farmtrade

De vraag naar goede kwaliteit mest met hoge gehaltes stikstof en kali is met zeker een derde gestegen. Bart Ottens is al een aantal jaar werkzaam als verkoper van meststoffen en fourage bij H. van Oosten, maar heeft deze vraag nog niet eerder zo meegemaakt. ‘De kunstmestprijzen zijn gekoppeld aan de – op dit moment historisch hoge – gasprijzen. Telers die eerst veel gebruik maakten van kunstmest kijken nu naar alternatieven om hierin de kosten te drukken en toch goede opbrengst te kunnen behalen. Voornamelijk akkerbouwers vragen naar mest op maat met de juiste gehalten. Zij willen in één werkgang alle benodigde meststoffen hebben liggen zodat zij kosten en tijd kunnen besparen.’

van Oosten beschikt over twee bio-vergisters wat als eindproduct een kwalitatief goede bewerkte mest vol mineralen produceert. De bio-vergisters leveren beide verschillend eindproduct; Mono NPK Vloeibaar (bevat 10 kilo N, 1,5 P en 10 K per kuub) en Dunne fractie (bevat 8,5 kilo N, 2 P en 11 K). Beide soorten hebben een hoog stikstof en kali gehalte.

Reserveringen in plaats van aanvragen

‘Normaal gesproken komen de aanvragen van mest zo eind februari, begin maart als het uitrij seizoen al begonnen is. Door de gigantische kunstmestprijzen werd vanaf januari de mest al gereserveerd voor het voorjaar. Onze goede kwaliteit mest draagt daar ook absoluut aan bij. Door de prijsontwikkelingen worden telers kritischer. Er wordt gefocust op kwaliteit en efficiëntie. Door te werken met goede kwaliteit producten, kan er efficiënt gewerkt worden en dat loont. Ook voor het bemesten van het land.’

hoge-kunstmestprijs-zorgt-voor-alternatief-op-farmtrade

Bart Ottens zet vanaf het begin van FarmTrade in op de naamsbekendheid van H. van Oosten. ‘Door de populariteit van FarmTrade onder onze doelgroep zou het onverstandig zijn ons daar niet te promoten. Dankzij de app kunnen wij onze producten heel gemakkelijk onder de aandacht brengen binnen het gewenste segment in de markt. Zeker voor nieuwe producten en ‘hot items’ is het een succesvol medium.

We zijn heel blij met dit platform want het biedt een kans aan (nieuwe) bedrijven of producten om zichzelf te promoten. In ons geval heeft het onze afzet vergroot!’

Ook gebruik maken van FarmTrade?
Download FarmTrade
in de App Store voor iPhone en Google Play voor Android.